این هوش مصنوعی می تواند تصاویر بی کیفیت و پیکسلی را به تصاویر شفاف تبدیل کند


اخیرا یک هوش مصنوعی به نام EnhanceNet طراحی شده است که می تواند تصاویر بی کیفیت و پیکسلی را به تصاویری شفاف تبدیل کند.

برای اینکه باورتان بیشتر شود بهتر است نگاهی به تصاویر زیر بیندازید. آنها ساختگی یا جعلی نیستند. همانطور که در تصویر دیده می شود پرنده ای که در ابتدا یک تصویر بی کیفیت بوده به نتیجه ای عالی تبدیل شده است. این تکنولوژی حتی عمق تصویر (Depth of Field) را نیز شناسایی می کند که این قضیه در شاخه درختان این تصویر دیده می شود.

این هوش مصنوعی توسط یک فرد ایرانی به نام مهدی سجادی به همراه برنارد اسکالکوف Bernhard Scholkopf و مایکل هیرش Michael Hirsch در موسسه مکس-پلانک Max-Planck در آلمان طراحی شده است. کاری که دقیقا این تکنولوژی انجام می دهد این است که اندازه تصاویر با رزولوشن خیلی پایین را با ادغام بافت های کوچک تصویر بزرگتر می کند که در نتیجه جزییات تصویر نیز بهبود می یابند و رزولوشن آن نیز بالا می رود.

این هوش مصنوعی طوری عمل می کند که هنگام مشاهده نتیجه کار، فکر می کنید که تصویر اورجینال و عکاسی شده را در اختیار دارید. شاید برای اولین بار این هوش مصنوعی بتواند واقعیت را بدون جعل کردن برای ما ترسیم کند؛ چرا که قبلا بار ها برای عملی کردن این هدف تلاش هایی شده که به نتیجه مطلوبی نرسیده یا اگر هم رسیده، جعلی بودند.

عکس سمت چپ، تصویر اوریجینال است و عکس وسط به صورت دستی بی کیفیت شده است. عکس سمت راست نتیجه به دست آمده با استفاده از تکنولوژی EnhanceNet می باشد.
بنا بر آزمایشات گوناگون شرح داده شده توسط این سه محقق، نتیجه به دست آمده یک ارتقای بزرگ در زمینه بزرگنمایی تصاویر به حساب می آید. این سیستم چند کار را همزمان پردازش می کند، از یک طرف در حال بزرگ کردن تصاویر و پردازش جزییات است و در سوی دیگر به طور پیوسته نتیجه آن در حال بررسی قرار می گیرد که خروجی آن تصویر نامربوطی نشود. این تکنولوژی جدید واقعا سیستم های فعلی بزرگنمایی تصاویر را بی ارزش می کند. همانطور که در تصویر زیر می توانید تفاوت را مشاهده می کنید، در عکس سمت چپ از تکنولوژی PSNR برای بزرگنمایی استفاده شده است و در عکس سمت راست از تکنولوژی EnhanceNet استفاده شده است.

عکس سمت چپ را می شود با تکنولوژی استفاده شده در فتوشاپ مقایسه کرد که به شما یک خروجی صاف و بدون شکستگی در پیکسل ها می دهد اما برای چشم انسان این خروجی قابل قبول نیست. مهدی سجادی می گوید الگوریتم استفاده شده در این هوش مصنوعی را به راحتی می توان در نرم افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ اضافه کرد. چیزی که بیشتر می تواند جذاب باشد این است که این تکنولوژی می تواند بخشی از گوشی های هوشمند شود که به صورت real-time (بلادرنگ) می تواند تصاویر را در هنگام زووم کردن با کیفیت کند. او همچنین می گوید که از این تکنولوژی برای بازیابی تصاویر چهره نیز می توان استفاده کرد که نمونه های آن را می توانید در تصاویر زیر ببینید. در آخر می توان گفت که این تکنولوژی در عین اینکه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، می تواند خطرناک برای حفظ حریم شخصی نیز باشد.

منبع :

https://www.fastcodesign.com/90149773/this-ai-turns-unrecognizable-pixelated-photos-into-crystal-clear-images

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *