او دیگر تماشاچی است/ شیدا کاشی

« طرح اولیه ” تماشاچی” دو سال پیش، در بهار سال ۹۴ در ذهنم نقش بست. اگرچه طرح اولیه، تفاوت فراوانی با کار نهایی داشت. در واقع می توانم بگویم در ابتدا مفهوم تماشاچی را درک کرده بودم اما خیلی طول کشید تا بتوانم جایگاه او را پیدا کنم. نقشی که تماشاچی در دنیای خودش ایفا می کند، پیچیده و ظریف تر از نقشی است که فرد ” کنشگر” ایفا می کند.

تماشاچی ام را مدام در موقعیت ها و قالب های گوناگون و با مفاهیم متفاوت زیر و رو کردم. یک روز تحت تاثیر اتفاقی مفهوم کلیدی آن برایم روشن شد: تماشاچی، کسی است که با درد فقدان بشر سازگار شده است. همزمان با کار بر روی این مفهوم و خواندن کتاب ” خنده و فراموشی” میلان کوندرا، بیش از پیش به روح تماشاچی نزدیک شدم و حس کردم می توانم به روشنی پیش رویم ببینمش!

انسان دچار فقدان است. فقدانی عمیق که در تمام زندگی اش به دنبال منشا آن می گردد و دستش به جایی نمی رسد. برای فرار از این فقدان است که به دنبال حقیقتی بالاتر از زندگی روزمره اش می گردد. اگر در اتفاقات بزرگ تاریخ بشر دقت کنیم، سر منشا خیلی از آن ها همین فقدان ذاتی و دردناک است.
انسان در جستجوی مرهمی برای این درد، گاهی فریاد می زند، گاهی مبارزه می کند، گاهی ایمان می آورد و گاهی در این همه شکست می خورد. از حلقه ها و امیدهایی که روزی به آن ها چنگ زده بود تا نجات بیابد، بیرون می افتد. حالا او دیگر تماشاچی است. بیرون از تمام دایره ها، تمام آرمان ها، تمام با هم فریاد زدن ها… تماشاچی، داستان این همه شکست و سرخوردگی در تمام دوران هاست. برای رسیدن به ایده نهایی فیلم ها و کتاب های زیادی دیدم تا برای صحنه سازی ها و پرورش ذهنیاتم کمکم کنند.

سعی داشتم طرح کار به گونه ای باشد که علاوه بر بیان مفهوم، کاملا قابل فهم باشد و تا جای ممکن از گنگ شدن اثر دوری کردم.
برای سبک معماری و محیط کار، تصویرهای بسیاری دیدم تا سبکی مناسب داستان و فضای آن پیدا کنم. معماری اروپای شرقی همخوانی بسیاری با آن داشت. به دلیل تاریخ و تجربیات سیاسی ای که این کشورها پشت سر گذاشته اند. سعی کردم فضای معماری یک دست باشد و رنگ ها و نوع قلم گذاری ها فضای کشورهایی با تاریخ و مبارزات مشابه را تداعی کند.

تولید “تماشاچی” در تابستان سال ۹۶ به پایان رسید. در این پروژه طراح بکگراند” سالومه گل نراقی”، طراح کاراکتر” بیتا علی آبادی”، ریگ” آزاد صادقی”، انیمیت” شهریار بیرانوند”، صداگذاری” نیما جاویدی”، موسیقی”حمید پاکدل” و “بیتا علی آبادی” طراح پوستر در کنار من بوده اند.»
” شیدا کاشی” نویسنده و کارگردان این انیمیشن است که موفق به حضور در برخی جشنواره های بین المللي شده است:
Sobytie International film festival 2017 (Winner) Russia
Cinemaway International film festival 2017 (Winner) Ukraine
EURASIA International film festival 2017 (Finalist) Russia
BANJALUKA International film festival 2017 Bosnia
Short to the point International film festival 2017 Romania
Up and coming International film festival 2017 Germany
Tehran short film International film festival 2017 Iran
TIFF Tirana International film festival 2017 Albania
PURE International film festival 2017 Russia
FALUDI FERENC AKADEMIA International film festival 2017 Hungary
KINOPROBA International film festival 2017 Ukraine

 

منبع : https://www.roozrang.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *