آموزش جامع سئو تصاویر سایت

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

سئو تصاویر و آموزش سئو ممکن است موضوع پیچیده ای به نظر برسد زیرا جزییات بسیار زیادی دارد : بهینه سازی کلمات کلیدی، سرعت سایت، لینک سازی، بهینه سازی متاتگ ها. اما در صورتی که شما بتوانید آن را درک کنید، خیلی هم پیچیده نیست. در سطح بنیادی، شما می توانید سئو را به این صورت در نظر بگیرید:

هر چیزی که در اینترنت است، محتوا و یا یک لینک است (بین تکه های مختلف محتوا)

هر محتوایی که بک لینک با کیفیت بیشتری دارد، توانایی افزایش رتبه سئو سایت در گوگل را دارد. این محتواها بیشترین ترافیک را برای انواع کلمات کلیدی مختلف بدست می آورند و باعث افزایش رتبه بندی نیز می شوند.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

صفحه A لینک های بیشتری از صفحاتی با کیفیت مشابه نسبت به صفحه B دارد؛ ازین رو، اعتبار رتبه بندی بالاتری دارد

کمیت و کیفیت بک لینک های یک صفحه یکی از مهم ترین عوامل خارجی موثر بر روی اعتبار و رتبه بندی صفحه در موتورهای جستجو می باشد. اما همچنین بازه گسترده ای از عوامل داخلی نیز بر روی عملکرد صفحه تاثیر دارد که سئو تصویر نیز یکی از آن ها می باشد.

بهینه سازی عکس یکی از المان هایی از سئو داخلی سایت است که کمتر به آن توجه می شود، اما این موضوع بدین معنی نیست که سئو عکس اهمیت زیادی ندارد. در واقع، اگر شما دقیق نباشید، سئو ضعیف تصاویر می تواند توانایی صفحه شما برای دریافت لینک، ایندکس شدن و در نهایت به دست آوردن ترافیک ارزشمند ارگانیک را با مشکل رو به رو کند.

خبر خوب این است: شما می توانید تنها با چند گام، تاثیر بسیار زیادی بر روی بهینه سازی تصاویر سایت خودتان ایجاد کنید. ما در ادامه هفت گام بسیار مهم را به شما معرفی می کنیم که باعث بهینه سازی سئو تصاویر می شود.

کاهش حجم عکس و فشرده سازی آنلاین تصاویر
حجم عکس ها به تنهایی تاثیر زیادی روی سرعت لود سایت دارند و این موضوع بر روی توانایی کلی صفحه برای رتبه بندی و دریافت ترافیک، تاثیر دارد. سرعت سایت نه فقط بر روی توانایی کاربر برای جابجایی بین صفحات در مسیر تبدیل تاثیر دارد، بلکه یک عامل فعال برای رتبه بندی می باشد. در صورتی که صفحه شما کند باشد، گوگل با دیدگاه مثبتی نسبت به آن نگاه نمی کند. به همین دلیل شما حتما باید از فشرده سازی تصاویر استفاده کنید.

شما ممکن است با PageSpeed Insights آشنا نباشید. این ابزار بسیار مفید است. شما می توانید URL وبسایت خودتان را وارد کنید و گوگل ارزیابی های بسیار خوبی را به شما ارائه میدهد که نشان دهنده مشکلات مرتبط با سرعت صفحه سایت می باشد. شما می توانید چند مورد از این تست ها را اجرا کنید و متوجه یک طرح مشترک در این تست ها می شوید.

بهینه سازی تصاویر وب سایت,سئو تصاویر,سئو تصاویر سایت

تصاویری که سایز نامناسبی دارند معمولا مهم ترین عامل کندی سرعت سایت هستند و به دلیل این که سئو تصویر و سرعت صفحه ارتباط نزدیکی با هم دارند، فشرده سازی تصاویر یکی از مهم ترین اقدامات در سئو عکس می باشد.

شما می توانید به راحتی بین سربرگ های مختلف این ابزار جابجا شوید و تصاویری را مشاهده می کنید که باعث کندی وبسایت شما شده اند. شما همچنین می توانید ببینید که با فشرده سازی تصاویر، چقدر فضا صرفه جویی می کنید.

شما می توانید از ابزاری مانند TinyPNG استفاده کنید تا تصاویر خودتان را در یک مرتبه فشرده کنید و یا مبتنی بر CMS خودتان، شما می توانید از ابزار یا پلاگین های مختلف به منظور فشرده سازی تصاویر استفاده کنید.

آپلود کردن تصاویر در فرمت های next-gen (نسل جدید)
یکی دیگر از پیشنهاداتی که برای سئو تصاویر در گزارش PageSpeed Insights بیان می شود، استفاده از فرمت های نسل جدید برای تصاویر می باشد. این گزینه به صورت “Serve images in next-gen formats” نشان داده می شود.

سئو تصاویر وردپرس,سئو عکس های سایت

فرمت هایی که ما درباره آن صحبت می کنیم، JPEG 2000, JPG XR, و WebP می باشد. در صورتی که شما تا کنون در رابطه با این فرمت ها چیزی نشنیده اید، حس نکنید که خیلی از دیگران عقب افتاده اید!! این فرمت ها فرمت های رایج مثل JPG یا PNG می باشد. اما در حالی که JPG و PNG هنوز فرمت های رایج تصویری هستند، فرمت های نسل جدید مانند JPEG 2000 واقعا برتر هستند. کد کردن تصاویر با این فرمت ها به جای فرمت های قدیمی به شما کمک می کند که زمان بارگذاری صفحات و میزان استفاده از داده ها را کاهش دهید.

در صورتی که شما می خواهید از این فرمت ها استفاده کنید، مبدل های رایگان آنلاین بسیار زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند.

استفاده از مقیاس تصویر مناسب برای وبسایت خودتان
سایز مناسب عکس برای سایت (منظورمان سایز ابعادی می باشد نه سایز فایل)، بر اساس CMS شما و فرمت صفحه ای که قرار است تصویر در آن آپلود شود، تغییر می کند. شما باید از بهترین سایز برای CMS خودتان استفاده کنید (مثلا Shopify سایز 2048 * 2048 را برای تصاویر مربعی محصولات پیشنهاد می کند). تصویری که آپلود می کنید، باید به خوبی در بستر محتوا قرار بگیرد…

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

ممکن است تصویر به صورت خودکار در CMS شما تغییر سایز پیدا نکند تا متناسب باشد. این تغییر سایز باعث می شود که سایز تصویر برای صفحه نمایش اصلاح شود اما باعث کاهش سایز فایل نمی شود و اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، تصاویری که پیکسل های بیشتری دارند، سایز حجمی بیشتری دارند.

این یعنی که مطمئن ترین روش برای حصول اطمینان نسبت به سایز صحیح تصویر، این است که خودتان به صورت بهینه سایز تصاویر را انتخاب کرده و قبل از این که تصویر خودتان را آپلود کنید، آن را Crop کنید. اگر شما تصویر را از اینترنت دریافت کرده باشید شاید نیاز باشد که اصلاح زیادی بر روی سایز آن انجام دهید. اما اگر که شما تصویر مناسبی دانلود کرده باشید و یا این که تولید تصاویر را به یک طراح سپرده باشید، شما به راحتی می توانید سایز مناسبی را برای تصاویر به دست بیاورید که خاص سایت شما باشد.

ساخت عکس برای تولید محتوا
تصاویر Stock، معمولا به راحتی سایز بندی می شوند. بیشتر تصاویری که شما از Adobe Stock یا Shutterstock یا از دیگر فروشنده ها دانلود می کنید سایزهایی مطابق با بیشتر سایت ها دارند.

اما این تصاویر همیشه مثل تصاویر اصیل و برند شما، موثر نیستند. تصاویر تولید شده بر اساس داده های داخلی و یا تصویر های با کیفیت از محصولات خودتان در شرایط عملی ، تصاویری هستند که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند و حتی در جستجوی تصاویر، مورد جستجو قرار می گیرند.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

مهم تر از آن: تصاویر زیبا و منحصر به فرد، باعث می شود صفحه شما صفحه ای اصیل و با ارزش برای کاربران باشد. گاه به گاه، زمانی که متخصص ها در گوگل در رابطه با توصیف سئو قوی صحبت می کنند، و یا وقتی می خواهند در رابطه با یک تغییر در الگوریتم های گوگل صحبت کنند که باعث کاهش رتبه بندی شده است، آن ها این گونه می گویند: صفحه هایی ایجاد کنید که برای تمام مخاطبین ارزشمند باشد.

این یعنی شما باید از تصاویری استفاده کنید که بهترین تجربه ممکن را در اختیار کاربران قرار دهد.

متن جایگزین با تگ alt تصاویر
تگ alt تصاویر زمانی که گوگل می خواهد مشخص کند در جستجوی تصاویر کدام تصویر را نمایش دهد، تاثیر زیادی دارد. اطلاعات گوگل از عکس نسبت به تمام المان های دیگری که در صفحات ایندکس شده وجود دارند کمتر است. برای سئو تصویر، این یعنی که شما باید تمام اطلاعات در رابطه با تصاویر خودتان را در فضای مناسب، به گوگل ارائه کنید. سه مکان اصلی برای انجام این کار وجود دارد:

متن جایگزین عکس یا تگ alt:
متن جایگزین تصویر برای افرادی که از screenreader استفاده می کنند ، و یا در شرایطی که سرور شما دچار مشکل می شود و نمی تواند تصاویر را بارگذاری کند بسیار مفید می باشد (در این شرایط متن جایگزین تصویر بر روی صفحه نمایش داده می شود).

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

اما از نظر رتبه بندی، متن جایگزین تصویر روش اصلی مورد استفاده گوگل برای درک تصاویر می باشد. در نتیجه به صورت طبیعی این متن اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان بهترین روش، شما باید کلمه کلیدی هدف در صفحه و یا کلمات کلیدی ضروری که ممکن است برای یک تصویر خاص مورد استفاده قرار بگیرند را در این متن قرار دهید و هر لحنی که توصیف خوبی از تصویر ارائه نمی کند را حذف کنید (مثل حروف اضافه و …).

تیترها:
مباحث بسیار زیادی وجود داشته است که آیا تیتر تصاویر نسبت به متن جایگزین تصویر، ضرورتی دارند یا خیر. اما این تیترها یکی از عوامل رتبه بندی هستند زیرا گوگل از آن ها در تعیین ترتیب ارائه تصاویر در نتایج جستجوی تصویری، استفاده می کند.

شرح (Caption):
گوگل در رابطه با متن شرح تصویر این گونه می گوید: «گوگل در رابطه با موضوع تصویر، از محتوای صفحه که شامل شرح ارائه شده برای تصویر و تیتر آن می باشد، اطلاعاتی را استخراج می کند.» در نتیجه، شما باید متنی مرتبط با تصویر خودتان ارائه کنید تا گوگل بتواند مشخص کند که تصویر چه چیزی است. استفاده از این شرح ها یکی از بهترین روش ها برای توصیف مناسب تصویر و تناسب آن با زمینه می باشد.

تضمین اشتراک گذاری اجتماعی بی وقفه
حالا می خواهیم در رابطه با تگ های Open Graph و Twitter Card ها صحبت کنیم. این موارد تگ هایی در HTML صفحه شما هستند که تضمین می کنند وقتی کسی این صفحه را بر روی فیسبوک و یا توییتر به اشتراک می گذارد، تصاویر و چکیده های توصیفی آن به صورت صحیح نمایش داده می شوند. در حالت طبیعی، اگر شما می خواهید تصویر شما بتواند در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته شود و ترافیک به دست بیاورید، اهمیت بسیار زیادی دارند.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

اگر مطمئن نیستید که آیا از این تگ ها استفاده کرده اید یا خیر، شما می توانید در کد منبع خودتان جستجو کنید. شم می توانید به صورت امتحانی پست خودتان را در توییتر یا فیسبوک نشر دهید تا ببینید که آیا به درستی نمایش داده می شود یا خیر. تفاوت این کار با نشر لینک ساده این است که به جای یک لینک متنی، شما یک تصویر بزرگ را ارائه می کنید که یک کارت توصیف در رابطه با صفحه مربوطه را با خودش دارد و افراد با کلیک کردن روی آن، به صفحه شما منتقل می شوند.

اجرای تگ های Open Graph مجدد مبتنی بر CMS شما می باشد. اگر شما مثلا از BigCommerce استفاده می کنید، شما می توانید قسمت Open Graph را در تمام لیست بندی محصولات خودتان در تنظیمات نهایی، مشاهده کنید (اما متاسفانه شما نمی توانید از این گزینه در صفحه اصلی خودتان استفاده کنید).

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

اگر شما از WordPress استفاده می کنید، احتمالا این تنظیمات را در Yoast (یک پلاگین بسیار قدرتمند برای سئو برای کاربران وردپرس) مشاهده می کنید. شما میتوانید تمام صفحه هایی که ترافیک بالایی دارند و یا از نظر کسب و کار برای شما ارزشمند هستند را با استفاده از این ابزار بررسی کنید تا مطمئن شوید که این صفحه ها قابلیت اشتراک گذاری بر روی شبکه های اجتماعی را دارند.

استفاده از روش lazy loading
جدا از نام بامزه ای که این روش دارد، lazy loading می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت سایت شما داشته باشد زیرا تصاویری را که در نیمه پایینی صفحه هستند و هنوز کاربر صفحه را به سمت آن ها اسکرول نکرده، بارگذاری نمی کند.

گوگل این گونه می گوید: lazy loading می تواند به صورت محسوس باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت شما در صفحات طولانی که شامل تصاویر زیادی زیر قسمت میانی صفحه هستند بشود زیرا زمانی این تصاویر را بارگذاری می کند که کاربر نیاز داشته باشد و یا محتوای اصلی بارگذاری یا رندر شده باشد. این روش می تواند بسیار مفید باشد.

گوگل همچنین از lazy loading در PageSpeed Insight خودش هم استفاده می کند. وقتی که شما تحلیل سرعت صفحه را بر روی سایت خودتان انجام میدهید، می توانید از این پیشنهادات بهره ببرید.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

مثلا در سناریو بالا مشاهده می کنید که گوگل به شما می گوید lazy loading می تواند به شما کمک کند. در صورتی که شما کاربر وردپرس هستید، چند پلاگین lazy loading وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. برای تمام کاربران دیگر، شما باید رهنمودهای کاری گوگل را در این رابطه، بررسی کنید.

سئو تصویر: نسبت به آن غافل نشوید!
ما هفت نکته قوی برای سئو تصاویر را به شما ارائه کردیم که می توانید بر روی سایت خودتان اجرا کنید. همیشه در نظر داشته باشید که لازم نیست از تمام این موضوعات استفاده کنید بلکه باید تلاش کنید بهترین استفاده از این نکات را ببرید تا باعث بهبود سئو تصویر سایت شما شود. مثلا شاید شما در زمینه کد نویسی های دشوار Open Graph تمایلی نداشته باشید اما همه می توانند متون جایگزین را اضافه کنند و یا از ابزار رایگان برای فشرده سازی تصاویر استفاده کنند. در نتیجه باید تصمیم بگیرید که کدام روش بهترین و کارآمد ترین روش برای استراتژی سئو شما می باشد!

newseo.ir/seo-learning/image-seo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *