چرا لاگ سرور برای سئو مهم است

تجزیه و تحلیل گزارش سرور می‌تواند بینش بی‌نظیری در مورد اولویت‌بندی خزیدن ارائه دهد و تیم‌های SEO را قادر می‌سازد تا مدیریت بودجه خزیدن خود را برای رتبه‌بندی بهتر تنظیم کنند.

اکثر اپراتورهای وب سایت از اهمیت گزارش های وب سرور بی اطلاع هستند. آن‌ها گزارش‌های سرور وب‌سایت خود را ضبط نمی‌کنند، حتی کمتر آن را تجزیه و تحلیل می‌کنند. به ویژه برندهای بزرگ نمی توانند از تجزیه و تحلیل گزارش سرور استفاده کنند و به طور جبران ناپذیری داده های ثبت نشده سرور را از دست می دهند.

سازمان‌هایی که تصمیم می‌گیرند از تجزیه و تحلیل گزارش سرور به عنوان بخشی از تلاش‌های سئوی مداوم خود استفاده کنند، اغلب در جستجوی Google برتری می‌یابند. اگر وب سایت شما از 100000 صفحه یا بیشتر تشکیل شده است و می خواهید بدانید که چگونه و چرا لاگ های سرور فرصت رشد فوق العاده ای را ایجاد می کنند، به خواندن ادامه دهید.

چرا لاگ سرور مهم است
هر بار که یک ربات یک URL میزبانی شده در یک وب سرور را درخواست می کند، یک ورودی ثبت گزارش به طور خودکار ایجاد می شود که منعکس کننده اطلاعات مبادله شده در این فرآیند است. هنگام پوشش یک دوره زمانی طولانی، گزارش‌های سرور نماینده تاریخ درخواست‌های دریافت‌شده و پاسخ‌های برگشتی می‌شوند.

اطلاعات نگهداری شده در فایل های گزارش سرور معمولاً شامل آدرس IP مشتری، تاریخ و زمان درخواست، URL صفحه درخواستی، کد پاسخ HTTP، حجم بایت های ارائه شده و همچنین عامل کاربر و ارجاع دهنده است.

در حالی که گزارش‌های سرور در هر نمونه درخواست صفحه وب ایجاد می‌شوند، از جمله درخواست‌های مرورگر کاربر، بهینه‌سازی موتور جستجو منحصراً بر استفاده از داده‌های گزارش سرور ربات تمرکز دارد. این با توجه به ملاحظات قانونی مربوط به چارچوب های حفاظت از داده ها مانند GDPR/CCPA/DSGVO مرتبط است. از آنجایی که هیچ داده کاربر برای اهداف سئو گنجانده نشده است، تجزیه و تحلیل لاگ سرور وب خام و ناشناس بدون محدودیت با مقررات قانونی بالقوه قابل اجرا باقی می ماند.

شایان ذکر است که تا حدی، بینش های مشابه بر اساس آمار Crawl کنسول جستجوی گوگل امکان پذیر است. با این حال، این نمونه ها از نظر حجم و بازه زمانی تحت پوشش محدود هستند. برخلاف Google Search Console که داده‌های آن فقط چند ماه گذشته را منعکس می‌کند، منحصراً فایل‌های گزارش سرور هستند که تصویر واضح و بزرگی را ارائه می‌دهند که روندهای طولانی مدت سئو را مشخص می‌کند.

داده های ارزشمند در لاگ سرور
هر بار که یک ربات از یک صفحه میزبانی شده در سرور درخواست می کند، یک نمونه گزارش ایجاد می شود که تعدادی از نقاط داده را ضبط می کند، از جمله:

آدرس IP مشتری درخواست کننده
زمان دقیق درخواست، اغلب بر اساس ساعت داخلی سرور.
آدرس اینترنتی درخواست شده
برای درخواست از HTTP استفاده شد.
کد وضعیت پاسخ بازگردانده شد (به عنوان مثال، 200، 301، 404، 500 یا موارد دیگر).
رشته عامل کاربر از موجودیت درخواست کننده (به عنوان مثال، نام ربات موتور جستجو مانند Googlebot/2.1).

 

Why server logs matter for SEO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *